QUO VADIS, SALOU

Diuen que el respecte i l’estima te l’has de guanyar cada dia i costa temps que te’l reconeguin, però el pots perdre en un moment. Tota la feina, dedicació i treball esmerçat se’n va a norris de cop. Aquesta és la sensació que em queda any rere any amb les conseqüències de la proliferació de notícies  mediàtiques del Saloufest [i]. No pretenc donar cap lliçó a ningú, només fer unes reflexions i que cadascú faci les seves.

El Patronat de Turisme de Salou es dedica cada any a promocionar Salou en diferents fires, tant de caire nacional com internacional, on majoritàriament es ven “turisme familiar” i “turisme esportiu”, les dues certificacions que Salou ha assolit mitjançant l’Agència Catalana de Turisme (ACT) que és qui les atorga.  Aquestes promocions costen molts diners en l’intent de vendre una marca i una destinació turística que molt a desgrat nostre en una setmana se’n va a fer punyetes per la repercussió mediàtica que donen de la ciutat els joves britànics. Sembla que cada any llencem els diners, de tots, al foc.

És lícit que qualsevol empresari vulgui rendibilitzar el seu negoci durant la campanya i en aquesta època de pre-setmana santa és un bon moment. És normal veure en diferents èpoques grups d’estudiants, grups de la tercera edat[ii], etc que ajuden a mantenir establiments oberts i garantir llocs de treball. No sé quines mesures pot prendre l’Ajuntament per evitar aquest tipus de turisme si operadors i hotelers en una relació mercantil normal es posen d’acord, però si que pot prendre altres mesures com aplicar fil per randa les diverses normes municipals i potser no donar les facilitats a uns i altres.

Es podria començar per no facilitar equipaments esportius, els de Salou tampoc, a la qual cosa l’alcalde de Reus segur que s’apuntaria. De fet és Reus Esport i Lleure l’empresa que gestiona els equipaments per a Sol Active Tours (agència que organitza). També es podrien endurir totes les sancions per conducta incívica al carrer  com es fa la resta de l’any amb les sancions pel “botellón”. Potser es podria denegar la promoció a fires dels hotels que els reben.

No es pot impedir a cap hoteler, ni a botiguers, ni a restauradors o locals d’oci nocturn que es guanyin la vida amb aquest tipus de clients però sí que l’administració, si així ho creu, no ha de donar cap facilitat ni permetre certs comportaments que segur al seu país no els hi permeten.

Avui, desprès d’un accident greu d’una noia que ha caigut del balcó, un més, i desprès de les reaccions als mitjans de comunicació, l’Ajuntament de Salou s’intenta desmarcar de tot, fins i tot apunta a  prohibir el nom de Salou en la promoció del touroperador, o investigar la sobreocupació de les habitacions dels hotels[iii]. Així no es solventa el problema .

És evident que estem en època d’eleccions i ara cal treure el “geni”, xiular i mirar cap a una altra banda.

Ens hauríem de preguntar, tots els actors, quin model de turisme volem, què volem ser com a marca. Això es pot fer mitjançant un Pla Director o Pla Estratègic de Turisme a Salou i  implica els models: urbanístic, constructiu (resorts o gratacels), mediambiental, cultural, sostenible, de mobilitat, de seguretat, comercial, etc,

No sé si això és molt demanar, però els que tenen responsabilitat política han de trobar solucions. Una última reflexió per la importància i pes que té el turisme en l’economia de Salou: Imagineu-vos  la reacció i l’alarma social de qualsevol ciutadà si es posés de responsable polític de l’àrea d’Urbanisme de qualsevol ciutat o poble a un constructor o promotor immobiliari. A Salou el responsable polític de Turisme és un hoteler. Es pot fer millor.

saloufest

[i] http://www.ilovetour.co.uk/tours/sports-tours/saloufest

[ii] El nou model de concurs per l’IMMSERSO condicionarà la tipologia d’hotels que podran oferir els serveis (volen només 4 estrelles).

[iii] Decret 159/2012 Art 18 “ en cap cas  es permet una ocupació superior a quatre persones”. “Las habitaciones dobles de dos camas pueden ser ocupadas por tres o cuatro personas siempre que concurran las siguientes condiciones: a) cada cama debe tener una anchura mínima de 135 cm; b) en torno a la cama debe haber un espacio libre de tráfico de, como mínimo, 40 cm, excepto en el ámbito de la cabecera; c) la ocupación de tres o cuatro personas debe ser siempre a petición de la persona usuaria”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s